Konsumentrådgivning

Älvdalens kommun har ingen egen kommunal konsumentvägledning eller konsumentrådgivning. Har du frågor som rör köp av varor och tjänster, reklamationer, bank och försäkring, energibolag, boende eller liknande kan du som konsument istället vända dig till en oberoende rådgivningstjänst.

Här hittar du flera oberoende rådgivningstjänster som du kan vända dig till med dina frågor som konsument.

Allmänna konsumentfrågor

Hallå konsument är en rådgivningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med allmänna konsumentfrågor. Du kan nå Hallå konsument via chat, e-post eller telefon.

Hallå konsuments webbplatslänk till annan webbplats

Ring 0771-525 525. Öppet vardagar klockan 09.00–15.00.

Frågor om bank, finans och försäkringar

Har du frågor om försäkringar, banker, lån, sparande eller pension? Då kan du vända dig till Konsumenternas.se via telefon eller e-post. Du hittar också frågor och svar och en rad olika guider och kalkyler på deras webbplats.

Konsumenternas.se webbplatslänk till annan webbplats

Ring 0200-22 58 00. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00.

Frågor om energibolag

Vill du veta vilka rättigheter du har som konsument när det gäller el, solceller eller gas? Konsumenternas energimarknadsbyrå är experter på konsumenträtt inom området el- och gasmarknaderna och de hjälper dig som privatperson eller småföretagare.

Konsumenternas energimarknadsbyrås webbplatslänk till annan webbplats

Ring 08-522 789 50. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00.

Frågor om fastighetsmäklare

Ska du sälja, lämna ett bud eller köpa en bostad via en fastighetsmäklare? Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, är en statlig myndighet som har ett uppdrag att informera konsumenter om vad som ingår i fastighetsmäklartjänster. Du kan också vända dig till FMI om du anser att en fastighetsmäklare har gjort något fel.

Fastighetsmäklarinspektionens webbplatslänk till annan webbplats

Ring 010-458 01 80. Öppet måndagar och onsdagar klockan 13.00–15.00 samt tidagar och torsdagar klockan 09.00–11.00.

Frågor om boende

Omboende.se är en webbplats i samproduktion mellan Boverket och Konsumentverket. Där hittar du information om frågor som rör boende, till exempel dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

OmBoende.se webbplatslänk till annan webbplats

Anmälan av företag

Om du som konsument har en tvist med ett företag kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN är en myndighet. De ger inte råd i enskilda ärenden, men de prövar din skriftliga anmälan om tvisten opartiskt och avgiftsfritt. Deras beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. De flesta företag följer ARN:s beslut.

Allmänna reklamationsnämnden, ARNlänk till annan webbplats

Ring 08-508 860 00. Öppet vardagar klockan 09.00–12.00 samt torsdagar och fredagar klockan 13.00–15.00.

Senast uppdaterad: 18 mars 2019