SIKTA-projektet

Publicerad: 24 april 2025 Uppdaterad: 14 oktober 2025

I början på 2025 inleddes ett sam­verkansprojektet SIKTA (Sälen Idre kollektiv trafik autonom). Sälen och Idre är testarena för fossilfri, autonom kollektivtrafik. Målet är hållbara och smarta mobilitetstjänster där de behövs som mest.

Buss åker på en vinterväg genom ett vintrigt landskap med snöklädda granar och fjälltoppar. På bussen står det Sälen Idre kollektivtrafik autonom. Över bilden står det med stora bokstäver SIKTA.

Framtidens kollektivtrafik – självkörande buss i fjällen

I glesbygdsregioner med hög besöksnäring som Idreområdet och Sälenfjällen finns många utmaningar. Det är säsongstoppar, brist på förare och stort beroende av bil. Genom SIKTA vill ett starkt partnerskap mellan kommuner, näringsliv, akademi och teknikleverantörer visa att självkörande elbussar kan bli en del av lösningen.

Projektet är unikt genom att

  • testa autonoma bussar i fjällmiljö och vinterväglag
  • utveckla teknik och affärsmodeller i verklig drift
  • undersöka hur besöksnäringen kan fungera som en katalysator för förändrade resebeteenden.

Projektet pågår 2025–2027 och projektleds av Malung-Sälens kommun som är projektägare i nära samarbete med Älvdalens kommun.

Det är Sveriges innovationsmyndighet Vinnova som beviljar projektmedel för att testa självkörande buss i Sälen och Idre. Övriga finansiärer för projektet är Region Dalarna (Regionala utvecklingsåtgärder) samt egna finansiella medel som näringslivet bidrar med.

Finansieringen kommer från statliga medel avsedda för

  • Innovation och forskning. Det finns olika fokusområden som man kan söka utvecklingsbidrag för. Vårt kommer från FFI Sweden, Fordonsstrategisk forskning och innovation, som är ett affärsområde inom Vinnova, statens innovations myndighet
  • Regional utveckling - landets alla regioner får statliga medel som syftar till regional utveckling. Projekt som beviljas ska ligga i linje med de regionala utvecklingsstrategierna. I vårt fall, Dalastrategin.

Förstudien till projektet genomfördes inom Interreg projektet SITE Mobility.
Läs mer om detta här:

Projektet menar också att självkörande elbussar är det som behövs för att göra det möjligt att öka turtäthet på glesbygden utan att öka kostnaderna för att bidra till mer hållbar destinationsutveckling. Förlagan till den självkörande elbussen är en buss på 8,3 meter med 50 sittplatser som idag rullar i linjetrafik i Stavanger.

"Stark uppställning bakom projektet"

– Fantastiskt att vi fått projektet beviljat som bygger på den förstudie vi genomförde våren 2024. Alla fjällanläggningar i Idre och Sälen, destinationsbolagen, Sälen buss och kommunerna deltog i arbetet, så vi har en stark uppställning bakom projektet, vilket är en viktig förutsättning, säger Tiina Ohlsson projektledare.

Logotyper för aktörer i SIKTA-projektet.
Senast uppdaterad: 14 oktober 2025