Utskott och nämnder
Älvdalens kommun har genom kommunstyrelsen tre utskott som bereder ärende till kommunstyrelsen och beslutar i frågor enligt kommunstyrelsens delegationsordning.
Nämndernas och utskottens viktigaste uppgift är att utföra de uppdrag som kommunfullmäktige via reglementen har beslutat.
Allmänna utskottet består av fem ledamöter och
- bereder ärende gällande till kommunstyrelsen
- beslutar i frågor enligt kommunstyrelsens delegationsordning.
Ordförande
Förvaltning kopplad till Allmänna utskottet
Kommundirektör
Barn- och utbildningsutskottet består av fem ledamöter och
- bereder ärende till kommunstyrelsen
- beslutar i frågor enligt kommunstyrelsens delegationsordning.
Ordförande
Förvaltning kopplad till Barn- och utbildningsutskottet
Barn- och utbildningsförvaltningen
Vård- och omsorgsutskottet består av fem ledamöter och
- bereder ärende till kommunstyrelsen
- beslutar i frågor enligt kommunstyrelsens delegationsordning.
Ordförande
Förvaltning kopplad till Vård- och omsorgsutskottet
Vård- och omsorgsförvaltningen
Gymnasienämnden
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har sedan 2010 en gemensam nämnd för samverkan inom gymnasieutbildning, gymnasiesärutbildning, vuxenutbildning och svenska för invandrare (SFI). Gymnasienämnden beslutar inom nämndens område.
Gymnasienämnden består av elva ledamöter och Mora kommun är värdkommun för nämnden. Ordförandeskapet växlas mellan kommunerna per mandatperiod. Mora väljer fem ledamöter, Orsa och Älvdalen väljer vardera tre ledamöter.
Gymnasienämnden ska bland annat
- utföra kommunens uppgifter inom gymnasieutbildning, gymnasiesärutbildning, vuxenutbildning och svenska för invandrare (SFI)
- följa frågor av betydelse för nämndens utveckling, verksamhetens effektivitet och ekonomiska intressen.
Ordförande
Förvaltning kopplad till nämnden
Barn- och utbildningsförvaltningen
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har sedan 2012 en gemensam nämnd för informationssystem och it-resurser. Nämnden består av tre ledamöter och Mora är värdkommun för nämnden. Ordförandeskapet växlas mellan kommunerna per mandatperiod.
Den gemensamma nämnden ska besluta kring gemensamma informationssystem och it-resurser, strategisk utveckling, projekt, systemförvaltning, drift och IT-säkerhet.
Ordförande
Peter Egardt (S), Älvdalen
Förvaltning kopplad till nämnden
Kommunstyrelsen
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har sedan 2010 en gemensam nämnd för löneområde. Nämnden består av tre ledamöter och Älvdalens kommun är värdkommun för nämnden. Ordförandeskapet växlas mellan kommunerna per mandatperiod.
Ordförande
Mikael Thalin (C), Orsa
Förvaltning kopplad till nämnden
Löneservice
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har sedan 2010 en gemensam nämnd för socialmyndighetsutövning består av tre ledamöter och Mora är värdkommun för nämnden. Ordförandeskapet växlas mellan kommunerna per mandatperiod.
Den gemensamma nämnden ska besluta inom områdena
- familjerätt
- rådgivning
- faderskap
- adoptioner
- utredning
- beslut enligt LSS
samt utredning och beslut avseende bistånd enligt Socialtjänstlagen.
Ordförande
Förvaltning kopplad till nämnden
Vård- och omsorgsförvaltningen
Myndighetsnämnden består av fem ledamöter och beslutar inom nämndens område.
Nämnden beslutar i ärenden som utgör myndighetsutövning gentemot enskild och gentemot kommunens verksamheter. Nämnden ansvarar också för de arbetsuppgifter och beslut i avfalls- och renhållningsfrågor samt administration och tillsyn rörande kalkning i kommunen på uppdrag av länsstyrelsen.
Ordförande
Valnämnden
Valnämnden består av fem ledamöter och beslutar inom nämndens område.
Nämnden ansvarar för att genomföra allmänna val till
- riksdagen
- regionfullmäktige
- kommunfullmäktige
- EU-parlamentet
- folkomröstningar som riksdagen eller kommunfullmäktige beslutat om.
Ordförande
Hos alla kommuner ska det finnas en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd. I Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna finns valda överförmyndare.
Älvdalens kommuns överförmyndare är Anita Tenn (C).