Planbesked
Ett planbesked är ett beslut om kommunen tänker påbörja arbete med en detaljplan eller inte. Ett positivt planbesked innebär att arbetet med detaljplanen kan påbörjas, men är ingen garanti för att planen kommer att genomföras. Planbeskedet kan inte överklagas.
Du behöver ansöka om planbesked när du vill göra en förändring på din fastighet som kräver att en ny detaljplan tas fram eller att en ändring görs av den befintliga detaljplanen. Det kan röra sig om allt från en ändrad användning till utbyggnad av ett helt nytt fritidshusområde.
Börja med att se om det du vill göra är möjligt med gällande detaljplan.
Här kan du se gällande detaljplaner. Länk till annan webbplats.
Om det inte finns en detaljplan för området är det ibland möjligt att ansöka om förhandsbesked.
Du ansöker om planbesked via en e-tjänst. I ansökan motiverar du det som ska ändras och bifogar en karta i som beskriver vilket område som det gäller.
- Fastighetsbeteckning
- Uppgifter om dig som söker
- Uppgifter om fastighetsägaren (om du som ansöker inte äger fastigheten)
- Beskrivning och motivering av förslaget
- Karta över området och eventuell skiss över förslaget
Om din ansökan gäller en byggnad ska du beskriva vad ändringen innebär och hur mycket som ska ändras. Det kan till exempel vara hur många våningar eller lägenheter byggnaden har, eller om husen ska ligga för sig själva eller vara sammanbyggda.
Kommunen tar ut en avgift för hantering av planbesked enligt gällande taxa. Fakturering sker efter att kommunen har tagit beslut om att en detaljplan ska tas fram eller inte.
Planbesked ska lämnas av kommunen inom fyra månader från det att en komplett ansökan kommit in.
Att ta fram en detaljplan är en lång process som vanligtvis tar cirka 1-2 år, men i vissa fall kan det ta ännu längre tid. Anledningen till att det tar så lång tid är att användningen av marken ska utredas och därefter ska politiker och allmänheten säga sitt.
När ditt ärende handläggs behandlas dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation).
Inlämnade uppgifter är allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt offentlighets- och sekretesslagen.