Anmälan om ej bygglovspliktig åtgärd
I de flesta fall krävs bygglov för att bygga om eller bygga till. För vissa enklare projekt räcker det med att du gör en anmälan.
Leta reda på vad som gäller för ditt projekt innan du ansöker om lov eller gör en anmälan. Du får svar på de vanligaste frågorna på Boverkets webbplats.
Nya regler för Attefallshus från 1 mars 2020
Den tillåtna byggnadsarean för Attefallshus som används som komplementbostadshus har utökats från 25 till 30 kvadratmeter. Ett komplementbostadshus kan användas som en permanentbostad eller som ett fritidshus. Lagändringen beslutades av riksdagen och trädde i kraft den 1 mars 2020.
Attefallshus som används som komplementbyggnad som till exempel garage, förråd eller gäststuga, kommer även i fortsättningen få vara högst 25 kvadratmeter.
Läs mer om Attefallshus på Boverkets webbplats.
1. Anmälningsblankett
När du anmäler en åtgärd som inte är bygglovspliktig ska du skicka in anmälningsblanketten tillsammans med de bilagor som krävs.
Anmälan om ej bygglovspliktig åtgärd
2. Teknisk beskrivning
Tillsammans med din anmälan behöver du även i de flesta fall skicka med en teknisk beskrivning för den byggnation du vill göra.
Teknisk beskrivning, bilaga till anmälan/ansökan inom bygg
3. Kontrollansvarig
Du behöver i vissa fall lämna information om vem som ska vara kontrollansvarig för bygget.
4. Kartor och ritningar
Du behöver också lämna in kartor och ritningar med din bygganmälan.
- Situationsplan - en karta som visar var på tomten den planerade byggnationen eller förändringen kommer att ligga, bör vara i skala 1:500.
- Fasadritning - beskriver hur byggnaden ser ut på utsidan, bör vara i skala 1:100.
- Planritning - visar byggnadens planlösning ovanifrån, bör vara i skala 1:100.
- Nybyggnadskarta, vid behov - som visar befintliga byggnader, tomtgränser, fastighetens (tomtens) exakta mått, höjdnivåer, angränsande gator och vägar, anslutningspunkter för vatten och avlopp med mera.
Du kan lämna in din anmälan
- direkt till kontaktcenter
- via e-post till kommun@alvdalen.se, eller
- via brev till Älvdalens kommun, Box 100, 796 22 Älvdalen.
Kom ihåg att skriva under din anmälan!
Du får inte påbörja en anmälningspliktig åtgärd innan du har gjort en anmälan och fått ett startbesked från kommunen.
Du måste påbörja arbetet inom två år från det datum beslutet vunnit laga kraft. Arbetet ska vara färdigt inom fem år, annars blir beslutet ogiltigt.
Vi tar ut en avgift enligt kommunens taxa för att handlägga din anmälan.