Ansök eller säg upp förskoleplats

Behöver ditt barn förskoleplats ansöker du om det fyra månader före önskat startdatum. Kom ihåg att räkna med inskolning. Vill du säga upp din förskoleplats är uppsägningstiden två månader.

Du kan ansöka om förskoleplats tidigast 12 månader innan ditt barn behöver plats. Vi garanterar en förskoleplats inom fyra månader efter att du har lämnat in din ansökan. Tänk på att räkna med en inskolningstid på två veckor från och med placeringsdatumet.

Ansök om förskoleplats Länk till annan webbplats.

Om ditt barn har någon form av fysisk eller psykisk funktionsvariation eller av andra skäl behöver särskilt stöd för sin utveckling kan barnet få plats innan det fyllt ett år. Då behöver du komplettera din ansökan.

Komplettering till ordinarie ansökan för barn som behöver särskilt stöd , 100.9 kB.

Om ditt barn saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet kan du inte ansöka via webben. Istället kan du kontakta vår skolassistent för mer information.

Eva Johansson, skolassistent

Om ditt barn är folkbokfört i en annan kommun än Älvdalens kommun ska du ansöka om förskoleplats hos oss här

Ansökan om barnomsorg för barn folkbokfört utanför Älvdalens kommun , 154.2 kB.

Det gäller inte dig som kommer att flytta till Älvdalens kommun. Du ska ansöka om fritidsplats precis som vanligt.

Du som är folkbokförd i Älvdalens kommun och vill att ditt barn får plats i förskola, pedagogisk omsorg eller fritids i annan kommun kan ansöka om plats här

Ansökan om barnomsorg i annan kommun , 128.3 kB.

Behöver du inte förskoleplatsen längre säger du upp den genom att använda vår e-tjänst.

Säg upp förskoleplats Länk till annan webbplats.

Uppsägningstiden för en förskoleplats är två månader. Under den tiden betalar du för platsen som vanligt.

Om du säger upp platsen under sommaren kommer ditt barn inte att ha någon plats till hösten. Om du sedan vill ha en placering måste du ansöka om en ny plats och ditt barn ställs då i kö.

Senast uppdaterad: 31 oktober 2023