Granskning av arvoden klar

Publicerad: 9 oktober 2025

Älvdalens kommun har låtit en oberoende part granska ersättningar till förtroendevalda. Nu tittar vi på hur vi kan arbeta om arvodesreglementet utifrån de slutsatser och rekommendationer som framkommer i utredningen.

Två personer sitter vid ett bord. En person antecknar i en omfattande rapport. På bordet en ordförandeklubba.

Syftet med utredningen har varit att undersöka om utbetalningarna till förtroendevalda följer kommunens riktlinjer, identifiera omfattningen av eventuellt felaktiga utbetalningar samt att ge förslag till revidering av kommunens ersättningsbestämmelser.

— Det är positivt att vi har fått den här granskningen och att en genomlysning av reglementet är gjord. Det har visat sig att det finns brister i reglementet och dessa behöver vi nu se över och åtgärda. Målet är att göra det enklare för de förtroendevalda att göra rätt och samtidigt säkerställa att vi hanterar skattebetalarnas pengar på ett ansvarsfullt sätt, säger Peter Egardt (S) kommunstyrelsens ordförande.

Det här visar granskningen

— Vi har identifierat enstaka fall där utbetalningar kan ha blivit felaktiga. Det är nu viktigt för oss att rätta till bristerna, säger Kristian Koivumäki, kommundirektör.

Bland annat visar den externa utredningen att

  • vissa underlag har varit ofullständiga
  • det förekommit ersättningsanspråk för möten som dragit ut på tiden på ett sätt som kan ifrågasättas
  • vissa förtroendevalda har ansökt om förlorad arbetsinkomst utan att styrka faktiska löneavdrag
  • restid har räknats in även när avståndet varit kortare än de 50 kilometer som är minsta avstånd för att få tillgodose restid enligt ersättningsbestämmelserna.

Åtgärder som nu införts

Kommunen har redan under våren infört nya rutiner. Bland annat finns det nu en kontrollfråga i arvodesappen, som är en e-tjänst för ansökan om arvode, där den förtroendevalda intygar på heder och samvete att uppgifterna är korrekta. Som en del av den förstärkta kontrollen gör vi också stickprover. Det kan till exempel innebära att vi går igenom alla ansökningar och jämför dem med löneunderlaget för att kontrollera förlorad arbetstid. Om vi upptäcker fel och brister kan det leda till att den förtroendevalda blir återbetalningsskyldig.

Rekommendationer framåt

Utredningen föreslår också att kommunen bland annat ska

  • se över ersättningsreglerna för egenföretagare och att där överväga att ställa krav på hur den förtroendevalda planerar sin arbetstid i den egna verksamheten
  • begära att den förtroendevalda årligen lämnar in intyg från sin arbetsgivare som bekräftar att löneavdrag har gjorts i samma omfattning som den förtroendevalda sökt ersättning för förlorad arbetsinkomst hos kommunen
  • se över modellen för halv- och heldagsarvoden och överväga att gå över till ersättning per timme.

— Med stöd av rekommendationerna ska vi se till att reglerna blir både tydligare och enklare att följa, säger Kristian.

Bakgrunden till granskningen

Enligt Kommunallagen har förtroendevalda rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst och nödvändiga utgifter. Det är sedan kommunfullmäktige som fastställer nivåer och former för ersättningarna. I juni 2025 beslutade kommunfullmäktige om de nu gällande ersättningsbestämmelser för förtroendevalda i Älvdalens kommun.

Senast uppdaterad: 9 oktober 2025