Tydligt budskap från eleverna – ingen uppskattar det som hänt
På onsdagsmorgonen hade Älvdalsskolans elevråd möte. På agendan fanns förutom de vanliga punkterna även information om helgens händelser med klotter, anslag och klistermärken på skolbyggnaden och skolområdet och uppståndelse i media och i sociala kanaler som följd.
— Det känns som många tycker eller tror att det här är skolans fel. Men det är inte någon av oss elever på skolan som vill klottra sönder eller starta bråk. Flera av mina kompisar var med och tog bort lappar och klistermärken i söndags, säger Mina Boström Stark som är ordförande i elevrådet på Älvdalsskolan.
Dagens elevrådsmöte var ett ordinarie möte som låg bra i tiden för att även diskutera helgens händelser. Det var Ninni Hjortvall, rektor på Älvdalsskolan och Torbjörn Martinsson, tillförordnad skolchef som var med på elevrådsmötet och informerade.
— Det är lugnt i skolan. Vi har informerat om händelsen och det vi får till oss av eleverna är att de inte har märkt av så mycket av händelsen och att det inte finns någon upplevd oro bland eleverna på skolan, säger Torbjörn och fortsätter;
— Skulle det ändras, om eleverna har frågor eller funderingar uppmanar vi eleverna att prata med sina lärare, med mig eller Ninni. Eller med sina föräldrar så kan de ta kontakt med skolan.
Mina som är ordförande i Elevrådet på Älvdalsskolan och även i ungdomsrådet, kommunens samverkansråd för ungdomar, upplever ingen oro bland eleverna.
— Vi elever känner oss trygga i skolan. Vi har pratat om det som hänt i klasserna och på elevrådet i morse och Ninni och Torbjörn har förklarat händelsen. Som kompisar har vi också pratat med varandra mycket om det som hänt så det var inte så många frågor eller funderingar som kom upp idag. Ingen av oss elever uppskattar det här. Alla blir arga, det är ingen som ville att det här skulle hända, säger Mina.
Elevrådets arbete och Barnkonventionen
I dag, 20 november är det Barnkonventionsdagen. Barnkonventionen syftar till att ge barn oavsett bakgrund rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. Något som elevrådets arbete hjälper till med.
Elevrådet arbetar med olika frågor som är viktiga för eleverna till exempel skolans ordningsregler, var cykelställen ska stå eller schemafrågor. Representanterna i elevrådet är elever på skolan. Det är fritt från partipolitisk och religiös grund. Elevråd hålls oftast en gång per månad men ibland oftare om det är något speciellt som sker.
Mina förklarar hur elevrådets arbete fungerar.
— Det börjar med klassråd där man väljer ut en representant till elevrådet. Representanten tar sedan med sig det klassen sagt på klassrådet, om man är missnöjd med något eller om det är något annat som klassen vill ta upp med elevrådet. Sen tar elevrådet upp det och tar det vidare till ungdomsrådet om det är något som elevrådet inte kan besluta om, säger hon och fortsätter;
— I ungdomsrådet får vi inte bara möjlighet att lyfta våra frågor vi får också veta mycket av det som händer i kommunen, statistik om olika saker och annat som kan vara bra att diskutera i skolan. Det tar vi sedan med från samverkansrådet till elevrådet för att prata om i skolan.
Värdegrundsarbete – alla barns lika värde och rättigheter
— Förutom klassråd, elevråd och ungdomsråd har vi även något som kallas för mentorstimme. En timme per vecka som vi elever i klasserna är med våra mentorer, då jobbar vi med värdegrundsarbete men även andra saker och det arbetet pågår året runt, säger Mina.