Turistinformation via Infopoints
Visit Dalarna möter de nya behoven av turistinformation genom att utöka antalet så kallade Infopoints. I Älvdalens kommun finns redan nu tre Infopoints och fler är på gång.
Sättet att hitta information inför och under resor har förändrats de senaste åren. Fysiska besök på turistbyråer runt om i Dalarna har minskat och besökare hittar i allt större utsträckning sin information på andra sätt. Visit Dalarna ser ett starkt behov av att möta fler besökare på fler platser, både i den fysiska och i den digitala världen.
Genom Infopoints kan vi tillsammans med besöksnäringen stärka bemötandet och värdskapet vilket vi hoppas ska resultera i att turister stannar lite längre och spenderar lite mer, säger Malin Ahlsén Gahns, som ansvarar för implementeringen av Infopoints i Dalarna
En Infopoint är en fast eller rörlig plats där besökare, både digitalt och analogt, kan få information och kunskap om närområdet och regionens turistiska utbud. För att bli en godkänd Infopoint ska man genomgå en utbildning som Visit Dalarnas tillhandahåller. Infopoint-märket är internationellt erkänt och besökarna kan vara säkra på att få bra och proffsig information.
I Älvdalen finns för närvarande Infopoints på STF Grövelsjön Fjällstation, Hedgården och Älvdalens Camping. Alla turistbyråer i Dalarna kommer succesivt att försvinna och istället ersättas av flera Infopoints. Rättviks och Faluns turistbyråer styr om sin verksamhet och blir länets två kontaktcenter varifrån man kommunicerar via telefon, chatt och andra digitala kanler. Älvdalens Turistbyrå stängde den 30 april och Idre Turistbyrå kommer att stänga under september månad i år.